Ryhmän nimi
R.Ä.M.Ä (Ryhmät 6 ja 1 yhdistyneet)
Projektipäällikkö:
Merja Lehtonen, merleh@utu.fi (ML)
Ryhmän jäsenet:
Piia Iivonen, piia.iivonen@student.samk.fi (PI)
Esa Kurtti, esa.kurtti@hotmail.com (EK)
Tatu-Pekka Saarinen, tatu-pekka.saarinen@student.samk.fi (TS)
Janne Sillanpää, jasu19907@gmail.com (JS)
Tommi Tuusa, tommi.tuusa@student.samk.fi (TT)
Lasse Uusitalo, mrkleeber@gmail.com (LU)
Projektiaihe
”Camp Pitkis”. Luonto- ja retkeilyaiheinen seikkailu- ja hyötypeli 6–12-vuotiaille. Mobiilipeli + GPS. Tilaaja Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry (LiiKu) ja Pitkis-Sport-liikuntaleiri.
TRELLO: https://trello.com/b/jFRXm7UT/lets-make-a-game
PROJEKTIKANSIO: https://drive.google.com/open?id=1J9zLnEby0KTTGGJMPDfh5m4y77kTleZZ
Viikkopalaverit: keskiviikkoisin ke 20-21 Skypen välityksellä (28.2. alkaen)
—————- Raportointi tämän viivan alle —————-
Pe 20.4. Pelin esittely oppitunnilla.
– Video
– Esitys
– Markkinointisuunnitelma
To-pe 19.–20.4. Viimeistelytyöt
Ke 18.4. klo 20–21:00 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, TS, JS, TT, LU ja ML:
– Esa ja Lasse tehneet markkinontisuunnitelman (löytyy Drivestä)
– pelin kokoaminen ollut haasteellista, työtunteja kertynyt kasapäin
– käytiin läpi, mitä pitää tehdä vielä ennen perjantaita
– viimeistellään perjantain esitys torstaina
– Esa, Lasse ja Piia osallistuvat perjantain esitykseen Skypen kautta.
Ma 16.4. klo 13:30 – 14:15 Palaveri asiakkaan kanssa. Paikalla asiakas JV sekä TT ja ML.
– TT demosi peliä puhelimesta (repun pakkaus, väliohjeet, kysymykset)
– asiakas oli tyytyväinen, mutta halusi tietää erityisesti siitä, miten peliä saataisiin jatkokehitettyä kurssin päättymisen jälkeen
– käytiin läpi jatkokehitysideoita (mm. GPS, vaikeustasot, kokonaispisteiden muodostuminen, ”arvonimi” pelin jälkeen, muutamia väliohjeita lisää, luontobingo, minipeli)
– asiakas haluaisi pelin ladattavaksi pelikauppaan (> selvitetään) + testattavaksi kesän leirille muutamaan puhelimeen (ns. ohjelmapiste)
– sovittiin, että palataan jatkokehitysasiaan kurssin päättymisen jälkeen (tarkistetaan ensin tiettyjä asioita kurssin opettajilta)
To 12.4. – Su 15.4.
– peli edistetynyt teknisesti ja toiminnallisesti huimia harppauksia eteenpäin (!!)
– repun pakkaus -osion liittäminen muuhun peliin onnistui kivuttomasti
– sovittu palaveri asiakkaan kanssa pelidemoa varten (ma 13:30–14 SAMK:ssa), mukana ainakin TT, mahd. myös TS ja ML
– logo päivitetty markkinointimateriaaleihin (ks. FB ja Flyer)
– käyty erittäin aktiivisesti keskustelua ryhmän WhatsAppissa
Ke 11.4. klo 20–21:00 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, JS, TT, LU ja ML:
– Tommi tehnyt pelilogon ”Camp Pitkis”, asiakas hyväksynyt pelin nimen 11.4. > päivitetään logo materiaaleihin
– kysymykset ja vastaukset pakattu kuvina peliin mukaan
– kun pelikartalla painaa nappia (= tietty sijainti), peli arpoo ko. sijainnin mukaan tiettyjä kysymyksiä (tunnistaa mm. onko monivalinta vai kyllä/ei ja antaa vastaukset sen mukaan)
– jos vastaa väärin, muuttuu punaiseksi > saa vastata uudelleen kunnes oikea vastaus
– kun vastaa oikein, pääsee takaisin kartalle
Tulossa: 1) GPS-matkanmittaus 2) Vastausnappi katoaa kartalta, kun vastannut, 3) Ei pääse kulkemaan taaksepäin, 4) Ei voi painaa/vastata sen napin kysymykseen, mihin ei vielä edetty (pitää kulkea tietty matka) ja 5) Saa pisteitä oikeiden vastausten mukaan (monivalinnoista enemmän kuin kyllä/ei-kysymyksistä, ja jos heti oikein, saa enemmän pisteitä kuin silloin, jos joutuu vastaamaan useamman kerran)
SOVITUT TOIMENPITEET:
> tuntikirjanpito kuntoon!
> Lasse: markkinointisuunnitelma
> Tommi ja Janne: pelin jatkoedistäminen (lisää toiminnallisuutta + GPS-matkanmittaus)
> Tatu: repun pakkaus -toiminnallisuuden edistäminen + yhdistäminen muuhun peliin perjantaina
> Merja: sopii asiakkaan kanssa peliesittelyn ensi viikolle (ma-ke iltapv), tekee ppt esittelyä varten (ma tai to) + logo materiaaleihin
– tehdään pelistä pätkä videokaappausohjelmalla + todellisesta pelitilanteesta myös
7.–10.4. Kaikki kysymykset ja vastaukset saatu muutettua kuviksi > tallennettu projektikansioon. Lisätty myös pari valokuvaa. Päästy edistämään peliä teknisesti merkittävästi. Kysymysten arpomislogiikasta keskustelua WhatAppissa (arrayt, widgetit. Erilliset vai samaan? Demo projektikansiossa). Mallinnettu Facebook-sivujen ilme. Keskustelua logosta.
– Camp Pitkis, Facebook-sivun etukansi (sivua ei oikeasti olemassa)
– Camp Pitkis -flyer (A4) (osittain kuvitteellinen, peli esim. ei ole ladattavissa)
– Camp Pitkis -pohjakartta
Facebook-sivu on ajateltu tehtäväksi joko Liiku ry:n tai Pitkis-Sport-liikuntaleirin alasivuksi (FB-kategoria: tuote/palvelu).
Ke 4.4. klo 20–21:15 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, TS, JS, TT, LU ja ML:
– käytiin läpi ajankohtaisia asioita
– sovittiin jatkotoimien aikataulu (pelielementit, pelilogiikka, teknisiä asioita, kysymykset kuvina)
– JS ja TT menossa pe tunnille, myös TS hetkeksi aikaa. Testaavat DEMO 2:n toimivuuden.
* * * *
– kysymyksiä tehty lisää (PI)
– Trello päivitetty, flyer päivitetty (ML)
Su 1.4. Pelin A4-flyer valmis, ladattu Driveen kommentoitavaksi. Käyty lisäksi keskustelua WhatsAppissa mm. kysymysten asettelusta peliin.
Ke 28.3. Puhelinkeskustelu asiakkaan kanssa (ML) > saatu palaute sähköpostitse välitetystä materiaalista > välitetty terveiset ryhmälle WhatsAppissa
– logoa saa käyttää pelissä
Ti 27.3. klo 20–21:30 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, TS, JS, TT, LU ja ML:
– paljon käsiteltäviä asioita (käytiin läpi mm. valmiina olevat grafiikat, kuvat ja muut materiaalit)
– sovittiin valokuvista (mitä tarvitaan ja kuka hoitaa)
– sovittiin tekstien muuttamisesta kysymyksiksi (ML lupautui avuksi)
– tehdään A4 flyer (ML) + tarkistetaan pelidemon toimivuus (useampi hlö yhdessä)
– markkinointisuunnitelma vaiheessa (LU)
– sovittiin mitä peliin tulee mukaan ja mitä jätetään pois (pelin jatkokehitysideat kirjataan kuitenkin ylös)
– asiakkaalta ei vielä saatu palautetta, ollaan puhelimitse yhteydessä, jos ei kuulu mitään.
Su 25.3. Materiaalia asiakkaalle sähköpostilla (ML, koonti löytyy projektikansion taustamateriaaleista)
Ke 21.3. klo 20–20:50 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, TS, JS, TT, LU ja ML:
– käytiin läpi tilannekatsaus
– keskustelua pelin tekemisestä & etenemisestä & työkaluista
– DEMO1 valmis, siirto puhelimeen perjantaiksi ei onnistunut > laittaa draiviin > tsekataan kuntoon perjantaiksi
– Tommi piirtää repun + esineitä (repusta myös läpivalaisuversio, ”ääriviivat” kun pakataan)
– käytiin läpi pelin kysymyksiä ja valokuvia
– Lasse tekee markkinointisuunnitelman
>> Projektipäällikkö on yhteydessä asiakkaaseen ja kertoo tämänhetkisen tilanteen
Ke 14.3. ML sairaana, ei palaveria. Ryhmä käynyt keskustelua WhatsAppissa (opettajien terveiset + repun hahmotelma).
Ke 7.3. klo 20–20:50 viikkopalaveri (Skype). Paikalla PI, EK, JS, TT, LU ja ML:
– Tommi päivittänyt pohjakuvaa + tehnyt muutamia lisäelementtejä
– Piia tallentaa kysymysvalokuvia projektikansioon
– Tommi tekee pari kysymystä kuvaksi Jannelle perjantain DEMO1:stä varten
– kartassa nyt 20 kysymyslaattaa, tehdään helppo ja vaikea versio
– Trello, tunnit ja raportointi (koskee jokaista, jokainen hoitaa itse!)
– Tommi ja Tatu-Pekka jutelleet viime perjantain tunnilla pelistä (reppu ym.)
– keskusteltiin markkinointisuunnitelmasta + sen sisällöstä
Ke 28.2. Palaveri Skypen välityksellä klo 18–19:20. Paikalla PI, EK, TS, JS, TT, LU ja ML. HHUOM! Muistio projektikansiossa (1Muistio 28.2.2018). Palaverit jatkossa aina keskiviikkoisin klo 20 (Skype).
Ma 26.2. Siirretty kutosrymän tiedot ryhmä 1:n yhteyteen. Otetaan käyttöön kuutosryhmän käyttämä Trello ja projektikansio (+päivitysoikeudet kuntoon). Muutettu tuntikirjanpitopohja viikkopohjaiseksi. Tunnit päivitetään ajan tasalle perjantaihin mennessä (tai viimeistään tällä viikolla).
Ke 21.2. Vahvistettu ryhmän sisäinen Skype-palaveri keskiviikolle 28.2.2018 klo 18–19
– – EK ja LU seuraavat 9 viikkoa Milanossa työssäoppimassa. PI osallistuu kurssille etänä Turusta. Käyty keskustelua sähköpostitse ryhmän työnjaosta & laitettu Doodlen kautta kysely palaveriajasta.
Pe 16.2. Tapaaminen asiakkaan kanssa SAMKissa. Paikalla ML, EK, JS, TT, TS ja LU sekä asiakas JV. Asiakas kertoi toiveensa pelin suhteen + antoi vinkkejä, mistä saa lisätietoa. Pelin tekijät sopivat tapaamisen jälkeen työnjaosta.
** Ryhmät 1 ja 6 päätettiin yhdistää >> ”Ryhmä 1: R.Ä.M.Ä” (projektipäällikkö ML) **
Ti 13.2. Trellon, ym. alustojen + tietojen päivittäminen ajan tasalle (PI ja ML) >> https://trello.com/b/2LZOENue/thrill
Ma 12.2. Projektipäälliköllä tapaaminen asiakkaan edustajan kanssa >> alustava sopimus palaverista pe 16.2. iltapäivällä SAMKissa (molemmat ryhmät silloin paikalla). Annettu hyväksyntä kahden ryhmän yhteistyön tekemiselle (sekä asiakas JV että toisen ryhmän taustahenkilö KT).
Pe 9.2. Esitettiin peli-idea hieman raakileena oppitunnilla (TS ja ML). Sovittiin alustavasti yhteistyöstä toisen, samaa ideaa työstävän ryhmän kanssa.
To 8.2. Projektipäällikkö oli puhelimitse yhteydessä asiakkaaseen peli-ideasta >> Peli-ideasta esitys perjantaille.
– – Sekalaista keskustelua peli-ideasta sähköpostitse ryhmän jäsenten kesken. Uusi projektipäällikkö käynyt Hyötypelit-koulutuksen ja SeGaBun ”Serious Games and Business” -kurssin, perusasiat ja canvas tuttuja.
** Thrill-ryhmän kokoonpano muuttui (uusi projektipäällikkö ML) **
Alunperin Ryhmä 1:nä aloittaneen Thrill-ryhmän kirjaukset:
– Ti 30.1. Keskusteluyhteys asiakkaan suuntaan avattu: Tarkempia tiedusteluja heidän toiveistaan ja tavoitteistaan pelin suhteen.
– Raportti 29.1.2018
– Ti 23.1 pidimme aloituspalaverin. Palaverissa tutustuimme toisiimme ja vahvuuksiimme, keskustelimme mitä haluamme pelien tekemiseltä ja tältä kurssilta (miksi olemme mukana), kävimme läpi benchmarkkaamisen tuloksia ja keskustelimme alustavat raamit pelille. Sovimme, että ryhmän nimi on toistaiseksi Thrill, ja tapaamme seuraavaksi 3.2. Ennen sitä pitää olla yhteydessä tilaajaan, että toiveet ovat selkeämmät. Meillä on tosi hyvän oloinen tiimi ja tästä tulee hienoa!
(https://trello.com/b/2LZOENue/thrill >> HUOM! Vaihdettu ryhmä 6:n Trelloon 16.2.2018)
* * *
Alunperin Ryhmä 6:na aloittaneen R.Ä.M.Ä-ryhmän kirjaukset:
– 26.01.2018 Loimme Trellon projektia varten. Tehtävät värikoodattu. Maksulliset pluginit tyrmätty suoralta kädeltä kurssin vetäjien toimesta.
– 19.01.2018 Teimme alustavan GameDesignDocumentin. Alustavia suunnitelmia grafiikasta/valikoista/käyttöliittymistä/muista olennaisista elementeistä.
– Lainasimme idean aikaisemmalta kurssilta. Toivottu toimivan QR-koodeilla, selvitetään saadaanko tehtyä.