Ryhmän nimi
Evil Mirva
Ryhmän projektipäällikkö
Eevertti Heikkilä, eevertti.heikkila@student.samk.fi
Ryhmän muut jäsenet
Ville Niemi, ville.niemi@student.samk.fi
Valtteri Virtanen, valtteri.virtanen@student.samk.fi
Mira Forss, mira.forss@student.samk.fi
Projektiaihe
Ohjelmointi-ajattelua opettava peli kaiken ikäisille.
Linkit
Trello: https://trello.com/b/3XoVR5Us/letsmakeagame2018
GitHub: https://github.com/Raymanni/codegame
Twitter: https://twitter.com/Evil_Mirva
—————- Raportointi—————-
23.1.2018——–
Projekti on saatu alulle ensimmäistä hyvin varhaista prototyyppiä myöden.
Päädyimme valitsemaan ohjelmointi-aiheen, koska se on hyvin ajankohtainen maailmalla ja ryhmämme keskuudessa. Peli tulee olemaan siis ohjelmointi-ajattelua opettava peli, jossa ratkotaan erilaisia grid-pohjaisia pulmia ohjelmoinnista tutuilla komponenteilla.
9.2.2018——–
Pelin graafinen puoli on edistynyt mukavasti, viimeisimmät päivitykset näkee git reposta.
Visuaalisten koodi-palikoiden drag&drop liikuttaminen on työn alla, tästä pitäisi tulla lähipäivinä uusi commit.
Markkinointipuolella rahoituksen hakeminen on hyvässä vauhdissa, twitterkin on pystyssä. Aikataulutus on myös suunniteltu kohdilleen.
15.2.2018——–
Puzzle-elementit saatu alulle. Tehty on jo avaimet, tavarat yms. Graafinen puoli saanut myös lisää päivityksiä, joista viimeisimmän pitäisi olla lopullinen.
18.2.2018——–
Tähän väliin kuva, joka muistuttaa alkuperäistä töherrystä ja antaa osviittaa visuaalisesta deistymisestä:
Koodin ja grafiikkojen edistyminen on tasaista, joten voisi raportoida muistakin asioista.
Päätimme hakea ryhmänä rahoitusta Satakunnan Kulttuurirahastosta kuluja varten, joihin sisältyy esimerkiksi ohjelmien lisenssit ja mahdollinen Steam-julkaisu. Hakemus laitettiin menemään 9.2. , ja raportoin tänne miten se tulee edistymään.
25.2.2018——–
Pelissä esiintyvä hahmo alkaa saada ulkomuotoaan. Hiukset ovat vielä kysymysmerkki. Oli puhetta mahdollisesta maskista, kypärästä tai hupusta. Hahmon nimi on myös mahdollisesti päätetty. Saa nähdä miten hahmon saa edustavasti 32×32 kokoiseksi spriteksi.
Websivuston ulkonäköä on myös ruodittu ja se muokkautuu pikkuhiljaa.
Koodissa seuraava etappi on saada toimiva koodipalikoiden lykyjärjestelmä, jolla hahmon saa liikkumaan. Kaikkien puzzle-elementtien pitäisi myös valmistua ennen suunniteltua kokoontumista, jossa rakennetaan kaikki 10 kenttää.
6.3.2018——–
Hiukan hitaamman puoleinen raportti taas tähän väliin, mutta aika on kaikilta ryhmän jsäeniltä uponnut muuhun opiskeluun.
Seuraavien tasojen grafiikat edistyvät mukavasti.
Pelissä tulee olemaan (vähintään) kymmenen tasoa, jotka on jaoteltu värien mukaan:
1 ja 2: Sininen
3 ja 4: Vihreä
5 ja 6: Keltainen
7 ja 8: Oranssi
9 ja 10: Punainen
Tämä antaa myös kuvaa siitä, kuinka pelin tarinan mukaan mennään yhä syvemmälle ja syvemmälle bittiavaruuteen.
Suunnitelmana oli myös tehdä jonkinlainen level editori, jolla käyttäjät voisivat itse tehdä omia puzzleja. Tämä ei kuitenkaan ole prioriteetti.
11.3.2018——–
Pelissä on nyt place-holder menu ja vaihtelu kenttien välillä toimii. Koodipalikoiden liu’uttelu toimii myöskin kaikin puolin. Seuraavaksi työn alla lisää puzzle-elementtejä, kuten liukuhihna. Tämän jälkeen pitäisi olla valmista tehdä raaka-versiot kaikista tasoista.
19.3.2018——–
Kokoonnuimme ryhmän kanssa yhteen ja rakensimme kaikki kentät käyttäen Tilediä.
Seuraavana hommana on siirtää nämä kentät unityyn ja valmistaa niiden grafiikat. Kentissä tulee progressiivisesti lisää koodipalikoita ja puzzle-elementtejä. Vaikeustason nousun pitäisi myös olla kohdillaan, mutta se selviää sitten testausvaiheessa.
22.3.2018——–
Suunniteltujen kenttien muuntaminen viimeiseen muotoon edistyy mukavasti:
27.3.2018——–
Loppu lähenee! Tai no ei oikeastaan, vielä on paljon tehtävää. On ollut hieman vaisua raportoinnin kannalla viimeaikoina, kun kaikki ovat keskittyneet muihinkin opiskeluihin. Tällä hetkellä projekti myös ”seisoo”, koska seuraava askel on juurikin kenttien viimeistely ja siirto Unityyn. Homman pitäisi olla kasassa viikonloppuun mennessä tai sen yli.
Pelin koodi (muutamaa pikkujuttua lukuunottamatta) on raaimmassa muodossaan valmis. Ainakin on jotakin toimivaa ja näyttävää esityskerraksi. Hienosaatöä voi aina tehdä jälkeenpäin, varsinkin jos rahoitus tulee. Siitä seuraavaan aiheeseen, eli rahoituksen tilanteeseen. Toistaiseksi ei ole kuulunut mitään asian tiimoilta, mutta palaamme asiaan (ja vähintään puhumme siitä esityksessä) kun on sen aika.
Lisää kuvaa, koska visuaalinen esitys on paras tapa:
2.4.2018——–
Kaikki kentät on nyt unityssa toimivasti. Tätä tehdessä ja testatessa vastaan tuli myös muutama ärsyttävä bugi, jotka pitäisi korjata: Jostakin syystä looppipalikoiden toiminta on irrationaalista. Saa nähdä miten ehtii ennen ensiviikon (13.4.) esitystä. Ainakin on toimiva ja pelattava peli kasassa, vaikka muutamaa asiaa pitäisikin hienosäätää jälkeenpäin.
5.4.2018——–
Peli on nyt (toivottavasti) täysin toimivassa kunnossa. Jäljellä on vielä paljon triviaalia hienosäätöä, kuten myös äänitehosteiden ja musiikin lisääminen. Ideaalia olisi saada kaikki visuaalinen puoli viikonlopun aikana kuntoon, koska maanantaina kokoonnumme puhumaan tulevasta esityksestä ja teemme myös trailerin, jota varten pitää nauhoittaa pelistä matskua.
12.4.2018——–
Latauslinkki (toivottavasti) toimivaan versioon huomista esitystä varten:
https://www.dropbox.com/s/z3d565a3rrcpwak/Project Null.zip?dl=1
Muistakaa myös kertoa rahoituksesta tarkemmin. Se on hyvin edistyksellistä, että haitte rahoitusta projektillenne.
Kertokaa myös rahoituksen käyttötarkoituksista ja sille mahdollisesti asetetuista vaatimuksista.
Saitte sitten rahoituksen tai ei, niin kaikki tämä on hyvin mielenkiintoista tietoa jaettavaksi.