Mihin tätä sivua käytetään?
Aiheen mukainen ryhmä raportoi ja dokumentoi kaiken edistyksen tälle sivulle.
Ryhmän nimi
Saltygames
Ryhmän projektipäällikkön nimi ja sähköposti
Anders Homm, anders.homm@student.samk.fi
Ryhmän muut jäsenet allekkain nimi ja sähköposti
Venni Ihanakangas, venni.ihanakangas@student.samk.fi
Niko Uusitalo, niko.uusitalo@student.samk.fi
Erno Joensuu, erno.joensuu@student.samk.fi
Valtteri Lamminen, valtteri.m.lamminen@student.samk.fi
Projektiaihe
Sienienkeräyspeli
Trello
https://trello.com/b/oM6uQC4N/pelikurrsin-projekti-ryhm%C3%A4-3
https://twitter.com/SaltyGamesFIN?lang=fi
Github
https://github.com/VeniBoi/Pelikurssi
—————- Raportointi tämän viivan alle —————-
12.1.
Kokoonnuimme ryhmän kesken paikalliseen pubiin brainstorm sessiotamme varten. Ideanamme oli käydä läpi paljon ideoita ja karsia niistä huonot pois jotta meillä olisi jonkinlainen idea siitä millaisen pelin toteuttaisimme. Saimme idean pelistä jossa pelaaja kulkee metsässä ja kerää sieltä löytyviä asioita tunnistaen ja lajitellen niitä.
13. – 18.1.
Olemme ryhmän kesken puhuneet pelistämme ja mallintajamme on mallintanut ensimmäisiä peliin tulevia elementtejä sekä esineitä.
19.1.
Keskustelimme pelimme ideasta Peter Virtasen kanssa ja tarkensimme hieman pelin sisältöä sekä pelaamis- että hyötynäkökulmasta.
–
- Pelaajalle tulee ”muistio” kohdatuista sienistä
- Käytämme myös ”porkkanoita” eli palkintoja oikeinvastattuihin triviakysymyksiin (esim lisäpisteitä)
- Teemme online scoreboardin mikä kannustaa nuorisoa saamaan parhaat mahdolliset pisteet (lisää näkyvyyttä)
- Teemme metsäympäristöstä interaktiivisen, eli lisäämme sinne esimerkiksi soita, joihin hahmo jää jumiin/hidastuu ja voi täten jäädä kiinni karhulle (hyötynä se, että pelaaja ymmärtää liikkua varovasti metsässä ja kiinnittämään huomiota ympäristöönsä)
20. – 25.1.
Hidasta edistystä ja keskustelua aiheesta.
26.1.
Tapasimme kurssin tunnilla. Venni paranteli pelimme hahmoa ja kyseli kurssin vetäjiltä hiukan ohjeita Unityyn liittyen.
27.1.
Kokoonnuimme ryhmän kesken Vennin luokse. Illan/yön aikana Venni opetti muille ryhmän jäsenille Blenderin käyttöä ja teimme porukalla erilaisia peliimme liittyviä modeleita ja suunnitelmia. Selvensimme myös ryhmän kesken hiukan sitä millainen ilme ja tyyli peliimme tulee. Tämä päivä on ollut pelin edistyksen kannalta huomattavan tuottoisa. Porukalla tekeminen on mukavaa ja nyt kaikki osaavat edistää pelimme kehitystä tehokkaammin. Venni Ihanakangas on ollut myös todella hyvä opettaja.
28.1. – 6.2.
Peli on edistynyt sellaista tahtia etten edes muista ihan kaikkea. Peliin lisättiin liikkuminen, pelin värimaailmaa muutettiin, paljon uusia malleja tehtiin, Venni kokosi pelimaailman ja pelistä on nyt olemassa ainakin jonkinlainen pelattava versio mitä nyt kehitämme eteenpäin. Monia animaatioita lisättiin myös.
Teimme myös projektihallinnollisen muutoksen ja vaihdoimme tiedostojen jaon sekä organisoinnin GitHubiin kun käyttämässämme Megassa ilmaantui muutamia ongelmia versiohistoriaan liittyen.
7.2.
Osa ryhmästämme kokoontui Valtterin luo työskentelemään pelin parissa. Illan aikana työstettiin pääasiassa peliin musiikkia sekä lisää animaatioita.
8.2.
Osa ryhmästämme kokoontui jälleen Valtterin luo työstämään peliä. Allaolevassa kuvassa on käynnissä Karhun animointi.
9.2. – 28.2.
Pitkän aikavälin yhteenveto.
Lomat on vietetty ja Helmikuukin meni jo. Olemme palanneet takaisin kouluun ja Tapio on palannut takaisin sienimetsälle.
Tässä lisättyjen asioiden lista tältä aikaväliltä. Koska itse pelin pääasiallinen runko alkaa olla koossa on tehty enää verrattain isompia ja pienempia muutoksia pelin pelattavuuteen ja toiminnallisuuteen. Itse pelin sisällöstä puuttuu enää lähinnä pelaajalle vaaraksi olevat uhat eli karhu sekä autotie. Olemme ajatelleet lisäävämme peliin myös jonkinlaisia pelaajaa hidastavia komponentteja kuten suon. Erilaiset maassa olevat ansat ja hidasteet olisi havaittavissa hienovaraisista näkyvistä vihjeistä joten pelaajan ei ehkä kannata vain juoksennella päättömästi ympäriinsä.
- – Peliin lisätty Main Menu
- – Peliin lisätty Pause Menu
- – Peliin lisätty End Screen
- – Peliin lisätty Loading Screen
- – Nyt jos pelin laidalta tippuu pois niin pelaaja siirretään takaisin peliin.
- – Volume asetukset sekä Main menu että Pause menu valikkoihin.
- – Asetuksiin lisätty Mouse Sensitivity.
- – Fullscreen napit.
- – Sienien pisteytystä balansoitu.
- – Sienille infosivut suunniteltu alustavasti.
- – Peliympäristöä muutettu.
- – Lisätty PJ-teltta
- – Vesi objektit vaihdettu.
- – Sieniä suurennettu ja niiden spawnausta on muutettu.
- – Kirjoitushetkellä työn alla:
- – Kerättyjen sienien määrän näyttäminen.
- – Poimitun sienen näyttäminen.
- – Infokirja sienistä.
- – Pelialueen rajaaminen vuorilla.

Loading…
6.3.
Koulua ei ole tällä(kään) viikolla ollut vaivaksi asti joten pelimme on saanut hyvää kohtelua sekä hyvää edistystä. Peliin on lisätty uusia ohjelmallisia mekaniikkoja sekä karttaa on kehitetty lisää. Pelin maailmaan on lisätty pelaajalle vaarallisia asioita kuten maahan unohdettuja toisen maailmansodan aikaisia miinoja, jotka spawnaavat peliin satunnaisiin paikkoihin. Myös pelin päävihollisen eli karhun varhainen AI on kehitetty.
Pelin sisään on myös tuotu ensimmäisen kerran yksi pelin keskeisistä asioista eli sienikirja josta pelaaja näkee mitä sieniä pelissä on, paljonko niistä saa pisteitä, miltä ne näyttävät oikeassa elämässä sekä mitä ne aiheuttavat.
Main menuun on myös tuotu yleisiä uudistuksia ja korjauksia.
Rakas pelihahmomme Tapio on myös saanut päivityksiä. Hahmo ei voi enää jäädä tiettyihin ongelmakohtiin jumiin ja hänen animaatioitaan on paranneltu sienien poimimisen osalta.

Karhun AI kehitystä. Turkoosin värinen maa-alue on NAV mesh aluetta jota pitkin karhu tulee navigoimaan.
Teillä on homma lähtenyt hienosti käyntiin. Raportointi tehty kuten pitääkin.
Hienoa!
Erittäin hyvää tahtia etenee hommat. Raportit ja trellot kunnossa.
Hienoa!
Twiittailut ja muu somettelu kannattaa jo aloittaa. Teille on mielenkiintoinen humoristinen setti, joka varmasti kiinnostaa.